איך פותחים עוסק פטור

אם מישהו מאיתנו תוהה לעצמו, איך פותחים עוסק פטור, הרי שהתשובה יכולה להיות כפולה, ואף מגוונת. מצד אחד, אפשר כמובן לגשת למע"מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי – ולהצהיר על פתיחת תיק, כעוסק פטור. מצד שני, ניתן לעשות זאת דרך רואה חשבון – והדבר כמובן יאפשר להעניק לרואה החשבון את האחריות על פתיחת התיק.

תהא על כך עמלה, ועם זאת, יהיה גם ייעוץ, וגם לקיחת אחריות מצד רואה החשבון. כך שאם הוא אדם שיודע מה הוא עושה, שמבין היטב את החוק ואיך למצות את הזכויות כחוק – זו יכולה להיות בחירה נהדרת. כך שמבחינת הדרך בה פותחים עוסק פטור, ניתן בהחלט לעשות זאת בצורה עצמאית, כמו גם כדרך מגשר, כמו רואה חשבון.

באופן עקרוני, עוסק פטור, הוא זה שמחזור העסקאות שלו בעסק לא עובר סכום מסוים (בסביבות 100,000 ₪), תוך שהוא כמובן בחר לקבל הכרה כעוסק פטור, מלכתחילה. למעשה, כתבנו על כך בכתבה שנקראת: "עוסק פטור: מה זה אומר ומה זה מצריך ממך?". כך שניתן לצלול למידע נוסף, שאולי ירחיב אף במעט על הנושא.

עוסק פטור הוא זה שלא יהיה חייב, או זכאי בחיוב מע"מ את לקוחותיו, או לדווח ולהעביר על כך לרשות המסים. יתרה מכך, אינו אמור לקזז את המע"מ בעקבות הוצאות שיש לו, הקשורות לעסק שלו.

באופן כללי, עוסק פטור, הוא עוסק קליל, מונח שהמצאנו כדי לתאר הקלה מסוימת, שעוסק פטור יכול לקבל. כיוון שיש לו פחות התעסקות עם מע"מ, דיווחים, וכיוצא בזה. אם כי, עדיין יש תחומי אחריות בתוקף, כמו תשלומי מס, תשלומי ביטוחי לאומי, הגשת דוחות שנתיים, וכיוצא בזה.

לפתוח עוסק פטור במע"מ

כדי לפתוח עוסק פטור, הרי שמתבקש לפתוח תיק במע"מ, ולהצהיר על מחזור עסקאות שנתי לעסק. הכרזה זו מעין מרמזת על המעמד של העסק, מעמד שיכול להיות פטור, כדלקמן, או מורשה. אם מחזור העסקאות הצפוי, וזה שבפועל – לא עולה על 100,491 ₪ (אם כי הסכום הנקוב יכול להשתנות מעת לעת), בשנה, ימשיך העסק לקבל הכרה כעוסק פטור. אם לא, הרי שההכרה תהא במעמד של עוסק מורשה. באופן דומה, עוסק פטור, מעדכן (רשות המסים אף תגדיר את זה "כחובה"), להצהיר למע"מ עד 31 בינואר כל שנה, על מחזור העסקאות שהיו לו בשנה שהייתה, כדי, כנראה – לראות מה מצבו בעניין.

כך שאם נסכם, ניתן לפתוח עוסק פטור, דרך גיחה לרשות המסים, למשרדי מע"מ – והצהרה על מחזור הכנסות מסוים, כדי לקבל הכרה במעמד של עוסק פטור. כל שנה, ב-31 לינואר, יוגש דיווח למשרדי מע"מ כדי לבדוק באם מחזור ההכנסות התעלה מעל נקודת הסף להכרה בעסק כעוסק מורשה. אם כן, העסק יוכר כעוסק מורשה, אם לא – ימשיך להיות מוכר כעוסק פטור. ניתן כמובן להאציל את הטיפול, הדיווח ולקבל על כך ייעוץ ובהירות מרואה חשבון, ואנחנו כמובן נשמח לעזור. ניתן להשאיר פרטים כדי להמשיך את השיח, תודה על קריאתך.